Saturday, March 30, 2013

Kehilangan..



"Sebuah kisah perjalanan meraih hidayah Allah, kisah menjemput cahaya yang ia rindukan dari lubuk hati terdalam....benar kata sebuah hadits, sekiranya 
kita berjalan ke arah Allah , maka Allah akan berlari menyambut kita. Itulah yang terjadi pada para sahabat yang tengah berusaha meraih hidayah Allah...."


Inilah kata-kata terakhir almarhumah Mahani Hamzah di status FB nya sebelum menghembuskan nafasnya yang terkahir di pangkuan sahabat baiknya sendiri seminggu yang lalu. Innalillahi wainna ilaihi raji'un..

Mendapat berita pemergian adik sekelas ku ini, ketika itu aku masih bergembira dengan suasana walimah ct dan muiz di seremban. Lantas bergegas pulang menuju ke Hospital Serdang. Terkejut, sungguh mengejutkan. dan benarlah janji Tuhan.. Setiap insan pasti merasai mati. Sedih yang bukan kepalang.. Ya Allah Ya Allah Ya Allah.. 

Al-marhumah yang sepanjang hayatnya terlalu baik, tidak pernah menyakiti sesiapa hatta membuat seseorang marah seringkali tersenyum tatkala bertemu. In sya Allah hidupnya diakhiri dengan pengakhiran yang baik (husnul khotimah..).

Ternyata aku tidak terlalu kuat untuk mencoretkan tentang dia. Ada sendu yang berlagu.. Ku hanya sahabatnya yang biasa-biasa. Perbualan terakhirku bersama nya "nak panggil akak mama boleh?" kataku.. panggil la mahani.. ya... itulah kali pertama dan kali terakhir dia memanggilku mama..

Pemergiannya secara tiba-tiba. Kami sahabat2 Jabatan Usuluddin Falsafah terkejut menerima berita ini. Apatah lagi sahabat baiknya - Atul dan Siti.. Apatah lagi kesedihan yang tidak tertanggung oleh keluarganya yang jauh di Sarawak. Ya Allah kau tabahkan hati-hati kami dan hati keluarga almarhumah dengan ujianMu ini.


copy paste dr Ahmad Fahmi
past terakhir classmate kami sebelum arwah pergi bertemu Kekasih nya semalam..

"Sebuah kisah perjalanan meraih hidayah Allah, kisah menjemput cahaya yang ia rindukan dari lubuk hati terdalam....benar kata sebuah hadits, sekiranya 
kita berjalan ke arah Allah , maka Allah akan berlari menyambut kita. Itulah yang terjadi pada para sahabat yang tengah berusaha meraih hidayah Allah...."

serius,, walaupun tidaklah serapat mana dgn arwah mahani hamzah,, namun kepemergiannya cukup dirasai. Malam ni, hampir setengah jam ak tatapi post terakhir arwah. sgt mndlm kata2nya.. dlm kata2nya yg ringkas trselit 1001 makna.. ditujukn kpd drinya sendri dn jga kpd sahabat2 semua.

"Sebuah kisah perjalanan meraih hidayah Allah"- kisah dmksudkn itu dibawakn kpd dirinya mahani, sbg seorg mnusia dlahirkan ats muka bumi ini mncri sebuah rasa cinta(hidayah) kepada Allah. kisah perjalanan itu diibaratkan satu hidup yg cukup pnjng sbg seorg khalifah d bumi ini mnnti saat menemui penciptanya.

"kisah menjemput cahaya yang ia rindukan dari lubuk hati terdalam"- kisah itu adalah dirinya (mahani),, cahaya yg cuba dgmbarkan mahani ialah Malaikat yg akn dtg mnjemputnya.. seolah2 die mngetahui akn kdtangan ajalnya.. dimana "rindukan dari lubuk hati terdalam" ialah mahani mahu gambarkan sudah brsedia utk brtemu Allah swt ikhlas dari hati sanubarinya yg jauh. seolah-olah tidak sabar menunggu saat dijemput Allah swt.

"sekiranya
kita berjalan ke arah Allah , maka Allah akan berlari menyambut kita".- hadis yg sgt mndalam maksudnya, ditujukan kpd diri sendiri dn sahabat2 sekalian,, dmksudkn andai kata kita manusia mahu berubah mncari hidayahNYa.. In shaa Allah,, Allah lebih2 lagi mahu mengasihi hamba-hambanya dan memberi ptunjuk dgn kebenaran ajaranNya.

Itulah yang terjadi pada para sahabat yang tengah berusaha meraih hidayah Allah...."- Maksud yg terakhir ini, masih tercari2, apakah konotasi disebaliknya.. makna yg trlalu mndlam yg cuba dismpaikan mahani. mungkin yg cuba dgmbarkn kisah dirinya yg sedang berusaha mncri hidayah Allah. para sahabat dlm ayat ini dibawakn maksud yg die mahu kita bersma-sama dgnnya menuju kpd hidayah kebenaran Príncipe L'islam

semoga arwah tergolong klgn org2 beriman. WaAllahualam.



Jalanan permusafiran arwah tamat disitu. Kita yang masih diberi nyawa, diberi kesempatan dan ruang oleh Allah untuk terus bertaubat dan menambah baik segala amalan kita perlulah teruskan kehidupan. Dik... semoga kau tenang di sana. Sesungguhnya pemergian mu telah mengejutkan kami yang sedang lena.. menyedarkan kami bahawa ajal itu tidak mengenal usia mahupun ketika...

Mohon jasa baik kalian untuk doakan arwah semoga tergolong dalam kalangan orang2 yang beriman.

Biarpun pemergianmu kali ini tidak akan kembali lagi, kau tetap hidup dalam hati-hati kami.

No comments: