Sunday, April 05, 2009

exam oh exam

Alhamdulillah.. Imtihan selesai sudah, 2 hari yang lepas. Diharapkan moga keputusan utk sem 1 ni cemerlang. Ameen. Walaupun paper terakhir-Islamic Studies begitu menyesakkan dada. Bukan kerana soalannya yang terlalu susah, tapi entah mengapa. Tiba-tiba "blur" and "blank". Dan time 2 ngantuk sangat. Sebab...kul 4.50 xtdo lg...

Tapi itu bukan alasan.. bukan alasan utk xperlu menjawab exm dgn baik.. Ya Allah, berilah cahaya hidayahMu kepada hambaMu ini.

Keluar dari dewan peperiksaan..ana mula terfikir.. apa yang dah ana dan sahabat-sahabat lakukan pada malam sebelum hari peperiksaan. Ya, kami memang study..ala2 discussion..tapi sampai ke dinihari.

Dan ana mula terfikir, apa hukumnya.. Dan..

"Astaghfirullahal'azim" ana beristighfar..

Ana jadi malu sendiri, malu pada Allah lebih2 lagi. Ana katakan ingin mencari keredhaan Allah, tapi apa yang ana dan shbt2 sdh lakukan? Memang niat kami hanya utk belajar serta menimba ilmu sama2 tapi..... xkene caranya..

MATLAMAT TAK MENGHALALKAN CARA

Ana baru teringat apa yang ana study semalam.. satu cara utk mencapai matlamat perlu melalui 3 proses iaitu...
  • right intention (for the sake of Allah swt)
  • not contradictory to the Shariah
  • base on Quran and Sunnah

And I realize that benda ni memang salah. YaAllah, padanla susah bebenor nk jawab soalan exm ni ha. Astaghfirullah hal 'azim.

"Ya Allah, peliharalah hambaMu ini dari segala dosa dan noda, juga dr sebarang penyakit hati yang boleh membuatkan aku jauh dariMu. Ya Allah, peliharalah daku dari segala maksiat. Berilah rahmatMu kepada ku, kedua-dua ibu bapaku, shbt2ku, adik2 ku, guru2ku serta seluruh umat Islam yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia."

No comments: