Wednesday, October 19, 2011

Ceritera hati ~ Ramadhan 1432H ~ (1)



Ramadhan datang lagi.
Pesta Ibadah kembali lagi.
Terima kasih Tuhan kerana menemukan aku dengan Ramadhan yang penuh barakah ini.
Alhamdulillah wa syukurillah..

Secara tiba-tiba, terlintas di benakku..Mungkinkah ini Ramadhan yang terakhirku? Bersediakah aku untuk itu? Lantas..niat diperkemas. Hati bergetar hebat. Takut.. Ya, memikirkan umur yang tidak tahu bila tamat tempohnya khidmat sebagai khalifah di muka bumi.

Niat sudah ada. Persiapan diperkemas. Ilmu Ramadhan perlu dipenuhi untuk menempuh akademi Ramadhan yang menjamin Ijazah Ketaqwaan dan Sarjana sucinya jiwa. Ganjaran pahala dan syurga abadi menanti bagi insan-insan yang berpuasa. Dan..aku inginkan itu...pahala yang seterusnya membawaku ke syurga abadi disamping ketenangan jiwa yang menjanjikan kebahagiaan. Ramadhan itu bulan maghfirah. 




Ramadhan kali ini kurasakan lebih indah kerana aku benar-benar memaknakan Ramadhan itu sendiri. Bermula dengan juadah berbuka puasa yang disediakan oleh umi serta adik-adikku. Riuh ketika di dapur usah dikata, agaknya, satu Kuantan boleh dengar! :)

Diserikan lagi dengan solat Terawih berjemaah biarpun hanya dilakukan di rumah. Keadaan umi yang sebegitu tidak memungkinkan untuk kami solat di masjid berdekatan sementelah abah pula berada nun jauh di Terengganu. 

Sedang enak menikmati nikmat Tuhan yang tiada penghujungnya aku dikhabarkan dengan suatu berita...berita mengejutkan.. Dia...yang pernah wujud dalam relung hati ini...Dia yang pernah ku impikan untuk menjadi imam ku suatu hari nanti...Dia...yang pernah ku bayangkan dalam angan-angan ku untuk menjadi ayah kepada anak-anak ku kelak telah pun selamat.......................

Dan aku.....??

Bersambung.....

No comments: