Saturday, October 15, 2011

Ceritera hati ~ Sya'ban 1432 ~ (2)

Kesedihan membanjiri segenap ruang hati ini




Benar, aku kecewa sekali. Menangis? Usah ditanya soal itu kerana air mata ini belum pernah kering untuk itu. Impian yang hanya tinggal harapan. Aku tak dapat sambung degree.

Aku malu pada umi dan abah, along serta adik-adik ku yang lain. Juga malu pada sahabat-sahabat yang lain. Sehingga aku mula memikirkan untuk tidak mahu menghadirkan diri pada Hari Konvokesyen pada 30 Julai nnti. Mahu dijawab bagaimana pada semua pensyarah yang pastinya akan bertanya 'kamu dapat sambung kat mn..?'..Kecewa, sedih, dan malu bercampur menjadi satu. Seharian aku menangis memikirkan nasib aku yang seterusnya. Masa depan aku..

Hari berganti hari, aku masih meratapi nasib diri.

.
.
.
.

Suatu detik..aku bersendirian. Memikirkan secara rasional. Mengapa aku perlu begini? Benar, aku kecewa. Tetapi pada siapa yang perlu aku kecewakan..? Orang yang menguruskan UPU? tidak. kerana ianya online sistem.

Pada diri sendiri? tapi kenapa..? CGPA ku agak memberangsangkan (TQ Allah).

Secara tiba-tiba hatiku bergetar hebat. Adakah aku kecewa dengan ketentuanNya..? Adakah aku marah padaNya..Astaghfirullah al-'adzim...Dan air mataku mengalir lagi untuk kesekian kalinya.

Ampunkan hamba Mu ini yaAllah. Saat ini malu ku kian meningkat. Malu padaNya. Ya Allah...
aku terlupa...

Lupa akan setiap apa yang Dia tetapkan padaku pasti ada hikmahnya. Dan aku...perlu mencari hikmah tersebut.

Aku juga terlupa bahawa hanya Dia yang tahu apa yang terbaik, lebih baik untuk ku.

Aku lupa, mungkin Dia telah merancang sesuatu yang sangat indah buatku untuk masa depan ku. Yang aku sendiri tidak tahu akan hal itu.

Aku lupa....Dia penentu segalanya...Takdir itu dibawah kekuasaanNya. Siapa aku untuk mempersoalkan hal itu..




Ya Allah kerdilnya aku disisiMu. Ampunkan aku kerana telah bersangka buruk terhadapMu hanya kerana tidak memenuhi permintaanku. Ampunkan aku ya Allah kerana berputus asa dengan diri ku sendiri walhal hal itu bukanlah suatu pengakhiran sebuah kisah hidup ini. Ya Allah, ampunkan hamba Mu ini kerana melebihkan orang lain dari Mu walhal Engkau yang lebih mengerti akan diri ini. Jangan sekali-kali jauhkan aku dari Mu ya Allah. Hilangkan lah kesedihan dalam hati dan jiwa ini. Kau tunjukkanlah untuk aku terus melangkah... Temukan aku dengan hikmah Mu. Lapangkanlah dada ini dengan ketentuanMu.

*******

Moral of the story...

Kesedihan yang berpanjangan sebenarnya tidak membawa apa-apa kesan pun. Menangislah andai itu bisa menenangkan hati. Tapi kan lebih indah andainya aku menenangkan hati dengan zikrullah..

A028


"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.
Ar-Ra'd : 28

Letakkan Allah yang pertama dalam hidupmu. Kita sering mendahulukan orang lain daripada Allah. Walhal Allah itu senantiasa dekat dan Dia penuh dengan kasih sayang. Dia uji kerana Dia sayang..

No comments: