Monday, October 03, 2011

Ceritera hati ~ Sya'ban 1432H ~ (1)

Alhamdulillah wa syukurillah. Terima kasih ya Allah kerana masih memberi peluang untuk hambaMu ini menghirup udara meneruskan kehidupan mencari keredhaan dan cintaMu.

Saat ini aku masih bergelar 'teacher' di sebuah tadika. Bekerja sambil mencari pengalaman dan mengisi masa lapang setelah beberapa bulan grad.

Menjadi seorang guru tadika tidaklah sesenang yang disangka walaupun anak-anak didik hanya sembilan orang. 4 orang daripada kelas 4 dan 6 tahun + seorang lima tahun. Azim, Zahra, Qaisara Ainaa dan Thaqif Harraz, anak-anak paling muda yang masih malu-malu untuk menyatakan pendapat mereka. Semuanya bergantung pada 'apa kata teacher'..

Berlainan pula dengan anak-anak berumur 6 tahun yang merangkap senior. Semuanya mempunyai fiil masing-masing. Fatin dengan kepetahannya, Ainaa dengan rajuk rayunya, Thaqif dengan malu-malunya dan Qayyum pelajar baru yang mempunyai ilmu yang tinggi tetapi tidak mahu berkongsi dengan kawan-kawan.





Sungguh! kerenah mereka seringkali membuatku tersenyum. Mungkin kerana mengingati bagaimana kehidupanku seumur mereka dahulu...? apa yang aku pasti ialah zamanku dengan zaman mereka sangat berbeza.

Bahagia sebenarnya apabila berada disamping anak-anak ahlul fitrah. Tenangnya hati saat bersama mereka. Mungkin kerana mereka masiih suci dan belum dicemari oleh dosa-dosa walau sebesar hama. :)

Jumaat, 23 Julai 2011 Keputusan UPU (Unit Pusat University). Hari yang paling mendebarkan bagiku. Lebih berdebar lagi berbanding saat ku menunggu untuk diumumkan keputusan SPM 6 tahun dahulu. Semuanya tidak kena. Sehinggakan ada kalangan anak-anak itu bertanya 'mama ok x..?' (oh lupa untuk dikhabarkan pada kalian bahawa mereka memanggilku mama!)

Dan...aku hanya mampu tersenyum saat itu. Entah bagaimana rupa senyumanku itu.. Yang pastinya ia tidak semanis biasa. Ketaq lutut.....

12.00 tengahari : Aku menelefon sahabatku syahirah. Dia juga tidak keruan sepertiku. Ya Allah, hanya Kau yang mengerti perasaan kami. Tolongla kami yaAllah. Restuilah setiap pilihan kami. Jadikan pilihan kami itu pilihan yang terbaik untuk masa depan kami.

Untuk menghilangkan rasa debaran yang menghuni segenap hati, aku mengambil keputusan untuk mengetahuinya melalui SMS sahaja... Seminit berlalu..Sepuluh minit terkehadapan.. Masih tiada jawapan balas. Hu.... Ya Allah....

12.32 tengahari : Sebuah mesej diterima..

8*0*0*-06-5**8
Nur Aida bt Mohd Suhaimi
Dukacita dimaklumkan permohonan anda ke IPTA sesi pembelajaran 2011/2012
.
.
.
.
Tidak Berjaya.

Terkedu...Sunyi menyelubungi...Lantas nafas ditarik perlahan2 dan ku lepaskan. Apa rasa? Entah lah... Sedih? mungkin... Kecewa? adala sikit. Sakit? haah..sakit di lubuk hati paling dalam.
Nangis...? Belum...belum nangis lagi..

Walau apa pun... Mabruk 'alaikum ya sodiqi wa sodiqati...

Sofiyah dan Iena : UKM Usuluddin dan Falsafah
Syahirah, Razia, Risa, Anis, Adila, Fiqa dll : UIA

Teruskan perjuangan mencari ilmu dari dasarnya. Kerana dengan ilmu kita kenal denganNya. kerana ilmu kita dekat padaNya. kerana ilmu meninggikan martabat hidup kita insyaAllah.
:)

No comments: