Saturday, April 06, 2013

Cemburu yang membawa bahaya



عَنْ عَطَاءِ بْنِ يَسَارٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ، أَنَّهُ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ: 
Atha' bin Yasir menceritakan: Seorang lelaki datang kepada Ibnu 'Abbas radiallahu 'anhuma lalu berkata:

إِنِّي خَطَبْتُ امْرَأَةً، فَأَبَتْ أَنْ تَنْكِحَنِي، 
Aku meminang seorang perempuan, tetapi perempuan itu menolak pinangan ku.

وَخَطَبَهَا غَيْرِي، فَأَحَبَّتْ أَنْ تَنْكِحَهُ، 
Lelaki lain meminang pula perempuan itu, dan perempuan itu menerima pula pinangan tersebut.

فَغِرْتُ عَلَيْهَا فَقَتَلْتُهَا، فَهَلْ لِي مِنْ تَوْبَةٍ؟
Aku berasa cemburu kepada perempuan itu, lalu aku membunuh perempuan tersebut. Adakah masih ada taubat untuk ku?

قَالَ: أُمُّكَ حَيَّةٌ؟ قَالَ: لاَ، 
Ibnu 'Abbas radiallahu 'anhuma bertanya kepada lelaki itu: Adakah ibu engkau masih hidup? Lelaki itu menjawab: Tidak.

قَالَ: تُبْ إِلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ، وَتَقَرَّبْ إِلَيْهِ مَا اسْتَطَعْتَ. 
Lalu Ibnu 'Abbas pun berkata: Bertaubatlah kepada Allah, dekatkanlah diri kepadaNya semampu yang boleh.

فَذَهَبْتُ فَسَأَلْتُ ابْنَ عَبَّاسٍ: لِمَ سَأَلْتَهُ عَنْ حَيَاةِ أُمِّهِ؟
Atha' berkata: Aku pergi menemui Ibnu 'Abbas radiallahu 'anhuma dan bertanya: Kenapa engkau bertanyakan kepada lelaki itu sama ada ibunya masih hidup? 

فَقَالَ: إِنِّي لاَ أَعْلَمُ عَمَلاً أَقْرَبَ إِلَى اللهِ عَزَّ وَجَلَّ مِنْ بِرِّ الْوَالِدَةِ.
Ibnu 'Abbas radiallahu 'anhuma menjawab: Sesungguhnya aku tidak tahu amalan apa pun yang lebih mendekatkan diri kepada Allah selain daripada berbuat baik kepada ibu.

[Imam al-Bukhari dalam Al-Adab Al-Mufrad : 4, Shaikh al-Albani menyatakan ia sahih]

Sumber: http://sunnah.com/adab/1

No comments: