Wednesday, April 10, 2013

Diet dan kawen perhaps..??

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

Salam'alaik..

Cuti mid sem 7 hari ini digunakan sepenuh nya untuk mendekat kan diri dengan Allah selain daripada menjadi suri rumahtangga (yg tidak bertangga) sepenuh masa dan DIET! hihi..

Umi ku mula bising soal cucu... Ayookk... hmmm.. umi sibuk pasal cucu, yg kita nih calon pun tak dak lagi eh bukan tak da, tp belum ada.. x tau la klu seminit jap gi ke 2 hari lagi ke inche bakal suami dah memunculkan diri ke... (Aamiin). 

Along pulak katanya nak kumpul aset dulu. Rumah, kereta, tanah dan yg sewaktu dengannya la.. makanya along kata, angah la kene kawen dulu. so.. langkah pertama utk menuju ke arah tu adalah menguruskan badan. Iya, memangla kita cakap nk cari suami yang boleh terima kita seadanya, tapi abah penah cakap yang orang lelaki ni, x dapat muka cantik pun x apa asal badannya kurus. Fikir punya fikir, memangla ada je orang-orang dalam kalangan ustaz-ustaz ni x mau tengok luaran yang penting hati.. tapi x semua kan macam tu. Dan rasanya.. klu dapat yang solehah pastu cantik mmg dia dapat pakej yang hebat la tu.

Makanya... (maka lagi.. hihi) setelah fikir semasak-masaknya, agaknya da rentung kot.. betol la tu cakap abah..jadi angah memang kene kurus. eh... mintak maap sket.. bukan nk kurus semata2 sbb nk kawen okeh, tapi sbb nk sihat jugak. Dah x mau sakit-sakit macam dulu. penat tahu.. nyusahkan org sekeliling pulak tu.. Exercise? buat jugak.. in sha Allah poco-poco dalam bilik.. sape mahu join?? mari.. mari...

Tapi kan sebenarnya.. dah lama dah nk diet.. dari sekolah lagik. Tapi sebabkan x disiplin, makanya kesannya macam gitu ajela.. macam last year.. minum herbalife pastu turun 10 kg, then stop.. sbb rasa dah kurus sgt la kan.. haih... dush dush dush.. At last.. menyesal sendiri! sape yg salah? bukan salah ibu mengandung yang pastinya..

So..... disebabkan umur pun dah 25 kn... bersempena dengan slogan 'people change as they got older', banyak perubahan yang patut dilakukan. In terms of amalan perintah Allah - solat awal waktu, puasa sunat isnin khamis, zikir, p dengar ceramah (ni yg basic) - ni sebab tersentap dengan ucapan Halim katanya 'semoga amal bertambah seiring dengan peningkatan umur' dan umi yang selalu bising pasal solat yang x kan daripada umur 5 tahun sampai sekarang solat asyik dok baca surah Al-Kauthar aje. Tapi betol la kan ape yang Halim ngn umi cakap.. peribahasa cakap, x kan selamanya kita berada di takuk yang sama. Xda perubahan.. Klu kat graf maintain aje, xda naik turun pun payah jugak.. Jadi memang la kene transform kan.

Cakap pasal diet tadi... jom kita mulakan dengan makanan sunnah.. Madu, Kurma, Habbatus sauda dan macam-macam lagi. Kan ada hadis menyokong smua makanan-makanan ni. 


Habbatus sauda : 'Sesungguhnya dalam Habbatus Sauda ini terdapat penawar kepada segala penyakit kecuali al-Sam, dan al-Sam ialah mati, dan Habbatus Sauda ialah Syuniz'

Madu : Dan Tuhanmu mewahyukan kepada lebah: buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia, kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan, dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah memudahkan (bagimu). dari perut lebah itu, keluarlah minuman(madu) yang bermacam-macam warnanya. Di dalamya terdapat ubat yang boleh mnyembuhkan bagi manusia.sesungguhnya pada yang demikian itu, benar-benar terdapat tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang yang memikirkannya (Surah An-Nahl, ayat 65 - 69).

Ha.. ni hadis dan ayat Quran belum lagi dikuatkan dengan hujah kajian sains berkenaan makanan2 sunnah ni. Owh sila tanya inche Google tentang khasiat-khasiatnya ya.. :)

Ahah... lagi satu.. disebabkan Herbalife (biiznillah) yang paling berkesan dengan tubuh badan kita, maka.. kita berkeputusan untuk teruskan dengan Herbalife.. Alhamdulillah 4 hr minum herbalife, turun 3 kg.. Masya Allah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah..
Apa yang penting.... kerjasama... disiplin.. Doakan kita eh..

In sha Allah entry berikutnya kita akan share tentang khasiat dan bestnya herbalife. owh ok.. sape nk join minum herbalife, boleh contact kita di fb kita ye Aida ..

No comments: