Sunday, April 07, 2013

Resah nan gelisah

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani..

Salam'alaik..

Sudah lebih 2 minggu arwah Mahani kembali ke Rahmatullah. Moga kau tenang di sana dik. Dan aku....
masih lagi terkejut dengan pemergiannya yang tiba-tiba. Tapi alhamdulillah kami semua redha dengan pemergiannya.

cuma...

sejak dari hari itu... jantungku berdatak dengan lebih laju sehinggakan aku dapat mendengar degupan jantung ku itu. dup dap dup dap... dalam bahasa senangnya, aku takut. Tapi entah apa yang aku takutkan.. Saban waktu aku teringatkan arwah.. Debaran itu sentiasa ada.. hampir setiap saat. Sehingga mengganggu tidurku. Sehingga aku terfikir apakah itu salah satu daripada tanda-tanda kematian ku makin hampir? Aku keresahan juga kegelisahan. Tidak tahu pada siapa yang mampu ku luahkan rasa ini melainkan pada Allah..

Ku kongsikan keresahan ku dengan Jah, katanya jangan buat dia sedih lagi. Lalu dinasihatkan aku untuk meneruskan solat-solat sunat, zikir dan membaca al-Quran.

Lalu... sesi muhasabah dengan hati dan jiwa ku lakukan. Memikirkan yang Allah bisa saja mengambil nyawa hambaNya pada bila-bila yang Dia suka tahulah aku, rasa ini terbit lantaran kesediaan aku untuk mati itu belum lagi aku lakukan. Lalu terpampanglah segala dosa-dosa yang telah aku lakukan selama ini. Ya.. Aku solat.. tapi solatku sering saja di hujung waktu. Ya.. aku membaca Al-Quran, tetapi hatiku seringkali melilau tatkala bibir aku basah dengan ayat-ayat suci Al-Quran. Tidak termasuk lagi dosa-dosa mengumpat mengata   dan lain-lain. Astaghfirullahal 'azim.. Allahu Rabbi... Ampunkan aku...



Tanpa membuang masa, transformasi diri perlu aku lakukan. Persediaan untuk menjadi isteri itu perlu seiring dengan persediaan untuk berjumpa dengan Allah. Biarpun hingga kini debaran itu tetap ada, aku teruskan jua dengan harapan, ketenangan akan hadir apabila aku mengingati Tuhan ku.

Jika ditanya mengapa aku berubah....
tidak... aku tidak berubah sebenarnya.. Aku cuma kembali seperti dlu tetapi masih mencuba untuk jadi yang lebih baik dari dlu. Aku redha dengan rasa debar dan takut yang Allah campakkan ke dalam hati ini jika ini yang bisa membuat aku seringkali tidak alpa dalam melakukan kewajipan sebagai seorang hamba dan bukannya senantiasa berada dalam keadaan yang selesa pada tiap masa.. Siapa yang tidak mahukan syurga? Maka.. amalan juga haruslah seperti ahli syurga selayaknya biarpun aku sendiri rasanya tidak mampu untuk menggapainya.



Mari sama-sama kita mengejar husnul khatimah dan syurga nan indah.. :) 

Ciri-ciri orang yang mendapat husnul khatimah :

1. Meninggal dunia pada hari (waktu) yang baik.
2. Meninggal dunia dalam keadaan yang baik.
3. Meninggal dunia di tempat yang baik.
4. Meninggal dunia dengan mengucap Lailahaillallah.

Semoga kita senantiasa dalam rahmat Allah.. Aamiin... :)
Doa dan terus berdoa semoga kita dipanjang kan umur dan dimurahkan rezeki diberi peluang untuk mengutip cinta dan kasih Ilahi di samping ilmu Allah yang Maha Luas ini..

p/s : tahnks ayid jah sebab selalu ada untuk saya biarpun saya selalu x ada bila dia perlukan saya... sorry..

No comments: