Wednesday, September 07, 2011

UA : Cabaran 50 Buku : (6) Sweet Sour

UA : Cabaran 50 Buku : (6) Sweet Sour

Judul : Sweet Sour

Penulis : Nasz

Terbitan: Jemari Seni Sdn. Bhd.

Halaman: 570 m/s

ISBN : 978-967-5118-31-9

Cetakan Pertama – Keempat 2010

Kulit belakang novel :

A Yang manis, harum lagi wangi itu Zarul

“Kira orang ni taraf cincin gula-gula ni ajelah.”

“Sepuluh ringgit tu.” Sungguh-sungguh dia cakap.

“Berkira... baru sepuluh dah kecoh... bukannya seribu pun.” Aku jeling dia.

“Banyak cakap pula... kalau tak nak bagi balik.” Dia hulur tangan kiri.

Tak tahu pula macam ni punya seronok apabila dapat cincin... walaupun hanya cincin gula-gula.

“Ni kira orang ‘cuplah’ ni.” Sambung dia lagi.

Aku simpan senyum. Tak boleh senyum depan-depan ni, nanti dia perasan!

B Yang pahit, masam, masin, payau itu Joe Jambul

“Bayar cincin ni.” Kata dia. Betul ke ni, apa yang aku tengah dengar ni.

“What?” aku terjerit di situ.

“Pay for this.” Relaks aje dia mengarah aku lagi.

“Okey... saya bayar!” Aku jeling dia.

Tapi kan, juling biji mata aku tengok bil RM10 000 kat Tiffany tu. Gila ke apa? Batu planet mana dia pakai buat cincin bodoh ni!

Sinopsis :

Secara ringkas mengenai Sweet Sour. Mengisahkan kehidupan seorang Lia, kisah hati seorang Lia..Mencintai dan dicintai. Lelaki pertama dalam hidup Lia, Zarul.. berkenalan sejak di universiti lagi. Lia dan Zarul. Nampak seperti sepasang kekasih walhal mereka jarang sekali berbicara soal hati dan perasaan secara telus. Mereka sering menggunakan kiasan dalam menyampaikan mesej hati.

Hari berganti hari, bulan berganti tahun..Hubungan Zarul dan Lia semakin dingin, mungkin kerana sibuk dengan masing-masing, almaklumlah mereka sudah mempunyai komitmen dengan pekerjaan.

Suatu hari, Zarul ingin ketemu dengan Lia. Gembira bukan kepalang si Lia. Namun, hati yang gumbira itu tersentap dengan sekeping kad kahwin Zarul. Zarul ingin menikah! Dan…bukan Lia sebagai pengantin perempuan. YaAllah, tidak tahu apa yang harus dilakukan Lia, tersenyumkah…? Atau pura-pura bahagia..? atau menangis meraung..? Lia redha.

Selang beberapa minggu, datang lamaran daripada Joe. Bukan lamaran sebagai kekasih, tetapi sebagai suri hidup penyeri syurga rumahtangga. Akhirnya Lia setuju untuk berkahwin dengan Joe. Perkahwinan yang pada mulanya sedingin air batu mula hangat dengan hadirnya cinta antara mereka.

Bagaimanakah kesudahan ceritera cinta Lia..? Setia pada sang suami atau berpaling pada kekasih lama yang lebih memahami..? Benar..antara Joe dan Zarul, mereka sangat berbeza di hati Lia..Untuk mengetahui penamatnya…anda semua kenalah baca Sweet Sour.

Bicara Ummu Ammar :

Novel yang telah lama berada di pasaran, seawal tahun lepas kalau tak silap. Mendengar desas-desus pencinta novel yang novel ni sangat “best” maka UA baru terkial-kial untuk membeli novel ini pada awal tahun hari tu. Dan baru kali ini UA berkesempatan untuk membacanya. Bukan sekali, tapi 2,3 dan 4 kali sudah diulang baca. Bukan apa…UA sangat takut untuk membeli karya-karya dari penulis baru.. Fobia! Tetapi…setelah membaca dengan penuh penghayatan dan berulang-ulang kali, UA sangat menanti-nantikan karya terbaru daripada Nasz.

Bahasa yang penulis gunakan sangat mudah untuk difahami kerana menggunakan bahasa harian yang kita gunakan membuatkan kita lebih mudah untuk menghayati watak-watak yang terdapat dalam novel ini dan terasa dekat di hati.

Bingkisan ini menyedarkan kita sebenarnya. Tidak semua yang kita impikan akan menjadi kenyataan. Kita mengayam kasih bersulam sayang dengan si dia. Tetapi kita tidak tahu adakah si dia benar-benar jodoh dari Tuhan yang dikurniakan buat kita.

Perlunya sikap rasional saat kesedihan menyelubungi jiwa. Lia masih berfikiran positif dan bertindak secara rasional apabila menerima berita perkahwinan Zarul dan Su. Maksudnya disini, kak Nasz berjaya meletakkan Lia sebagai seorang yang tidak terburu-buru mengambil tindakan yang “bodoh” yang sering dilakukan oleh remaja sekarang apabila mereka putus cinta.

Cuma dalam novel ni, UA sangat geram dengan Zarul. Dalam erti kata lain, Zarul sangat pengecut. Terlalu takut akan ugutan-ugutan yang dibuat oleh Joe sehingga memakan diri sendiri. Insan yang dicintai bergelar kakak ipar sendiri. Sadis sungguh!

Paling terkesan apabila Joe seorang yang boleh dikatakan liar, sanggup berubah semata-mata kerana seorang Lia. Kerana Joe berpegang pada hukum Tuhan, lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Mungkinkah itu kuasa cinta..? ok, kita pandang dari sudut positif. Allah menghantar cinta melalui Lia untuk Joe kembali menyintai Tuhan seadanya.

Kehidupan manusia, memang ada masam manisnya..Cuma bergantung pada kita bagaimana untuk mengekalkan kemanisannya. Yang masam itu biar dijadikan sempadan dan tauladan. Yang manis kita kekalkan dan tambahkan lagi.

No comments: