Sunday, November 27, 2011

1433H sudah...?

'Alaikum as-salam...
Apa khabar iman? Apa khabar hati..? Apa khabar diri?


Bertemu lagi kita dengan tahun baru.. Azam baru semestinya. Alhamdulillah wa syukurillah. Terima Kasih Allah kerana masih sudi meminjamkan sekeping nyawa ini utk ku terus mengecapi indahnya hidup di dunia dan masih lagi memberi waktu untuk kita terus menerus menambah amal dibuat bekalan menuju syurga idaman. Thank You Allah.

Mari kita imbas kembali sejauh mana azam kita pada tahun 1432H. Ya tahun lepas..? out of 10..berapa yng sudah kita laksanakan?  Ya... semuanya biiiznillah kn..dengan izin Allah.. tapi bagaimana usaha kita ke arah menjadikan azam kita itu tercapai? Memadaikah..? atau hanya pasrah dengan keadaan dengan menyatakan "kita-tgk-jela-apa-yang-Allah-rancangkan-utk-aku"....

FAIZA 'AZAMTA FATAWAKKAL 'ALALLAH

3:159


Kata Allah dalam surah Ali-'Imran ayat 159 "..........Apabila engkau telah berazam, maka bertawakkallah kepada Allah swt........"

Apa yang dimaksudkan dengan azam sebenarnya? Azam = impian? azam = harapan? Betul la tu.. Azam itu boleh dimaksudkan sebagai kemahuan, keinginan, cita-cita, (dan sebagainya) yang sangat kuat dan disertai dengan usaha yang bersungguh-sungguh.





Sebagai contoh, 'saya' berazam utk makan pizza pada hari esok. Tiba hari esok, cek duit - cukup. alhamdulillah. minyak motor - alamak...sket je tinggal, p isi minyak dlu. RM3..ok cukup! alhamdulillah. dengan lafaz bismillah dan sepotong doa naik kenderaan pecutttt ke destinasi - pizza hut.. Di Pizza Hut.. kak.... saya nk order yada-yada-yada-yada then.. tunggu..

Azam : nk mkn pizza
Usaha : kumpul duit, isi minyak motor, bukak pintu Pizzaa Hut, dan order..
Tawakkal pada Allah : tunggu pizza sampai.. bertawakkal pada Allah, andainya ada rezeki dariNya dapatlah 'saya' mkn pizza... itu cth yang sangat simple la~~

Apa pun...bila azam sudah dibina mulakan langkah ke arah merealisasikan azam itu. kita punya byk peluang yang hadir dihadapan kita.. terserah pada kita sama ada untuk mengambil peluang tersebut atau hanya melepaskannya berterbangan pergi bersama angin yang berdesir.. Omputih cakap take it or leave it.

Allah ada. Dan Dia terlalu dekat dengan kita. Berdoalah selalu moga dipermudahkan segala urusan kita. :)

Semoga beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat... ameen..



Selamat tahun baru. Salam ma'al hijrah.
Kullu 'am wa antum bikheir.

No comments: