Monday, November 14, 2011

Selangkah ke arah perkahwinan.. :)

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. 
Salam’alaik… Moga berada dibawah lembayung rahmat Allah senantiasa InsyaAllah. 
Perkawinan??? Fuh…..Kahwin.. Kahwin..Kahwin…





Rata-ratanya insan-insan disekelilingku berbicara soal rumahtangga. Dan dalam linkungan 48 jam, sudah 18 orang yang menyoalkan soalan yg sama padaku. “Bila nak kawen?” Tergamam seketika..Membisu seribu bahasa.. Soalan yang kukira tiada jawapan lewat waktu ini. Eh, bukan… bukan tiada jawapan, tetapi belum punya jawapan yang tepat untuk itu. Sehingga kini, semakin ramai sahabat dan adik-adik seperjuangan yang meniti ke alam ini, alam rumahtangga. Lebih istimewa lagi, mereka berumahtangga ketika masing-masing masih lagi bergelar student. “Barakallahulakuma Wabaraka ‘alaikuma wa jama’a bainakuma fi khair”.

Entry sebelum ni pun soal nikah kahwin juga yang dibicarakan.. Mengapa ye..? Dah gatal sangat ke wahai diri? Sudah tidak sabar menanggung perasaan? Ntahlah… Mungkin…ok..jumpa sudah alasannya. Sebab…. Sebab… sebab banyak sangat jemputan walimah daripada sahabat2 dan adik2 akhir-akhir ini. *sengeh*. ‘Akak…bila nak kawen?’, ‘ehem-ehem, dah bau nasi minyak aida la…bila tuh?’, ‘erm..k.ngah nih suka budak-budak ye? Cepat-cepatla kawen, dapat anak sendiri…’…ni antara soalan-soalan yang menerjah ruang telinga ku sejak awal tahun haritu.. Dan aku hanya mampu untuk tersenyum dan menyatakan…doakan akak/aida/angah/UA  ye.. Bukan aku tidak memikirkan soal ini, selalu je fikir! 

• Saat aku difitnah dan aku tidak tahan lagi menanggungnya..
• Bila aku xdapat hadir ke walimah sahabat2… 
• Bila aku merasakan aku kesepian dan keseorangan (lupa lah tu, padahal Allah ada je dgn awak cik ummu ammar oi) 
• Ya…bila memikirkan yang umurku kian bertambah seketul demi seketul 
• Bila aku sakit dan kebanyakan dari mereka mengatakan “aida kene kawen ni”… 
• Bila aku nak p mana2 program yang semua orang pn xnak teman…ngee~~

Kesimpulannya hampir setiap saat aku memikirkan soal nikah kawen ni. Ye…kawen itu sunnah. Perkahwinan itu indah. Aku sedia maklum tentang itu walaupun aku sendiri belum pernah menjadi isteri! Tapi dengan alasan2 seperti di atas tadi aku kembali tersedar..Termenung sejenak…lantas bertanya pada diri, hati dan juga iman…Wahai diri…sekadar itukah alasan utk kau berkahwin..? Hanya kerana tidak tahan ujian fitnah? Hanya kerana x dapat hadir ke walimah sahabat2…saat kau kesakitan, tidak mampu lagi untuk melawannya….

Mungkinkah iman yang bersuara....atau hati yang berbicara..

Wahai diri..sakit itu ujian, fitnah itu cabaran, sepi itu syaitan… Dan aku percaya, semua ini tidak mustahil untuk berlaku walaupun aku sudah bernikah! Betul x? kesimpulannya buat masa ini…perkahwinan bukan penyelesaian untuk semua masalah/alasan2 di atas.

Tipu la klu kata tak terdetik di hati langsung pasal kawen ni…sape yang taknak kawen? Itu fitrah. Dan aku masih lagi berfitrah seperti itu. Cume nya…aku belum memikirkan nya secara mendalam/serius lagi stakat ini. Mungkin kerana aku dikelilingi oleh lelaki-lelaki yang lebih muda daripada ku. Even senior tahun 3 pn lebih muda dari ku..(ohoh…tuanya kamu cik UA). Dan mungkin jugak kerana hati ini masih belum diberi pada siapa-siapa lagi..sbb sahabat UA hampir semua nya dah ada pilihan hati dan mereka ‘couple’ walaupun mereka mengatakan yg ‘kitorang x couple pn’..Wallahua’lam.
Dan lepas ni…kalau ada yang bertanya pasal ni lagi…ni lah jawapannya yang sebenar.....




·         UA mengimpikan seorang suami soleh yang punya ilmu agama yang tinggi yg bisa membawa UA dan anak-anak bukan saja ke syurga rumahtangga ttp ke syurga abadi di sana nanti.
= UA belum cukup solehah lagi..cukup sekadar kalian tahu yang UA dalam proses kearah solehah itu. Allah itu adil kan? Simple, kita yang hebat, kita sendiri kene hebat!
(Rujuk Surah An Nur ayat 26 plz…)..UA cukup yakin dengan janji Allah yang satu itu.

“(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.

·         Kalau boleh UA nk si dia (bakal suami) yang lebih tua dari UA
= sbb…? t UA cter utk entry akan datang ea..InsyaAllah.. J
·         UA pernah memikirkan untuk kawen dalam usia muda (waktu sedang belajar)..Tapi tu dulu..masa UA masih di PAUIAM dan di IIC tercinta. Zaman dolu-dolu.. Tapi…sejak menjejak kan kaki di UK Malaysia ni..UA sendiri angkat bendera putih. Tekanan yang amat tinggi UA rasa. Hampir setiap malam UA menangis kerana tekanan belajar. Assignment, tugasan dll. Semuanya membuatkan UA terfikir yang UA x mampu utk jadi zaujah yang buat masa ni. Apatah lagi mama yng baik buat anak2. T kesian sangat2 kat diorang. UA xsanggup nk abaikan mereka.
Huh…menulis gaya cam ramai sangat baca blog dia..sabar jela UA nih. Tapi mmg pun..sebab xda orang baca la yang berani luahkan kat sni. Nak tulis diary pn, akhirnya diary 2 akan ada orang baca. Maka..tulislah kat sini. At least si pembaca blog ni bukan kenal UA pn.. kan? Kan? Kan?..jadi UA xda maluu sangat. 

RESTU AYAH BONDA
Banyak je benda yang UA fikirkan pasal kawen ni. Pertamanya of course la pasal restu umi dan abah kan..? Yang mereka klu blh nk menantu mereka dalam kalangan orang Kelantan jugak..(maka dalam hati berkata, klu gitu baik angah kawen ngn ank Pak Mat hujung kampong tu je)…Umi..ad ke Pak Mat kat hujung kampong kita tu..? hikhik..Tapi betul apa alasan abah..nanti senang nk balik raya (aisy, sama je alasan bila angah nk further study ke Jordan abah x bagi). Dan…akhirnya UA memikirkan untuk terima je calon yang diorang cadangkan..dah calon yang UA kemukakan semuanya ditolak mentah-mentah oleh mereka..*sob sob*

D.U.I.T
Yang keduanya haruslah pasal duit. Erm kan UA baru je masuk tahun 1 semester 1..hikhik..Muda kan UA..? baru masuk tahun 1 rupenya. Jauh lagi perjalanan utk menggapai segulung ijazah tuh. Ye memang Allah dah janjikan rezeki masing2. Rujuk Surah 24 : 32 dalam Quran terjemahan plz…
“Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya, kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui.” (Surah An-Nur Ayat 32).
Bak kata Prof terchenta (prof Jawiah) itu janji Allah. Boleh je kan klu Dia x nak bagi. Cumanya Dia berjanji. Segalanya….Biiznillah.. Ramai yang cakap duit boleh dicari..tapi cinta itu payah ditemui. Wahai teman sahabat dan taulan…angpa p bwk cinta angpa p supermarket brapa kampit beras angpa dapat? Berapa tin susu anak angpa boleh bawak balik…? Cik UA awat ni…? Awat prejudis sangat nih? *geleng kepala laju-laju*

Ok..meh jadi positif pulak. Boleh je kan klu nak keje sambilan time blaja. Then kejela.. klu mampu nk urus masa. Mana masa untuk study, mn ms utk tesis, utk UA..(malu…) *tetibe jek!* Siyes..klu UA, UA x mampu. Sebab UA tau keadaan UA macam mn kan.. Erm mmgla 2 tugas suami pn, cume UA rasa xbest la utk x membantu sket pun husband UA tuh. Walaupun UA xla mintak kat suami UA “husband, husband…Husband kene bg wife RM500 sebulan” oh tidak lah begitu..Berpada-padalah kan..erm…duit insyaAllah xda masalah klu husband UA daa…KEJE!!!! Walaupun UA dah ada akaun khas utk kawen tapi UA tetap risau oke… *dup dap dup dap*Dan….bukan saja wang utk majlis nikah dan walimah yang perlu difikirkan, tetapi kewangan utk kehidupan selepas bergelar zauj-zaujah yang perlu dititik beratkan. Ya…Fasa rumahtangga! Selangkah ke arah perkahwinan, ke alam hubby-honey, selangkah lagi kita mula masuk fasa mama-papa… Bukan masalah kita x boleh berjimat cermat hidup dalam kezuhudan dan sebagainya, tapi soal tanggungjawab terhadap anak-anak itu sendiri. Anak-anak mama sakit..perlu duit kan utk ke doctor? Pakaian. Pampers, susu dan sebagainya..that’s y people said ‘no money no talk’!

S.E.D.I.A
Ni yang paling penting….pada pengamatan UA la… Bersediakah aku untuk itu..? Yup..are you ready..? UA renung kembali dalam dirimu… Cukupkah solat 5 waktu sehari semalam..? Jika cukup, adakah solat itu dikerjakan di awal waktu..? Itu soal solat. Solat itu tiang agama, sempurna solat sempurnalah akhlak.

Ini soal sabar. Sudah cukup sabarkah aku dengan smuanya? Atau org yg lambat 5 minit je kamu dah melenting..? macamana nk sabar dengan kerenah anak2 dan suami yang harus dikongsi segalanya sepanjang nadi masih berdenyut jantung masih berdegup ni?

Ini soal kira berkira. Husband…semalam I da masak utk U dan anak2. Jadi wife nk husband belikan wife rantai Habib Jewel yang latest tuh ok..? Ok fine… benda kecik… masak! Tp nk kan balasan..ap tu…? Aiyooo…..

Ini belum masuk bab…..ok…UA kawen ni UA nak zauj UA buat itu buat ini lakukan itu lakukan ini yada yada yada yada…. Uiks… perkahwinan itu kan suatu platform untuk kita memberi. Wadah untuk berbakti. Bila kita dah letak dalam kepala otak kita ni pengharapan yang mungkin x akan kesampaian, kita sendiri yang akan menjeruk rasa. Macam si suami mengharapkan si isteri akan sambut dy tiap2 hari waktu pulang keje dengan pakaian yang indah2 disertakan secawan kopi. Tapi sepanjang hidup bini dy tuh, pegang botol kopi pn xpenah, hari2 berdandan dengan pakai baju kurung jek utk tatapan suami. Dah tu macam mn..? x ke tension si suami…? Benda mmg simple. Simple sangat! Kan? Fine, isteri patut blaja berdandan dan buat air kopi…tapi jgn terkejut klu UA katakan yang kes penceraian di Malaysia puncanya daripada ini. Benda yang remeh temeh ni la. Kalau p kaunseling slpas memfile kan kes nk cerai. Kan nk kene p kaunseling. Ustaz Tanya “awat nk bercerai?” suami jawab “dia x pandai layan saya” sambil tuding jari kt bini. Maksud layan disini ialah situasi di atas tulah! Pastu senang je cakap an..kami dah xda persepahaman ustaz! Oi..bukan persepahaman tuh, tp keinginan yg nade-nade(ngada-ngada) + melampau tuh!·    



PERKAHWINAN ITU SUATU PROSES MEMBERI DAN BERBAKTI
Dan untuk memberi yang terbaik buat suami, anak-anak, mertua dan ibu ayah kita sendiri, semuanya memerlukan kita utk jadi sempurna. Memang takda manusia yang sempurna, tapi tak salah bukan kalau kita menuju ke arah kesempurnaan itu. Dan UA di situ. Menuju kesempurnaan. Untuk menuju jalan itu, Istiqamah amat diperlukan.

Let’s say pasal solat td. Alhamdulillah solat 5 waktu dah cukup. Then, naik setapak lagi..solat di awal waktu. Bertapak lagi…solat dengan khusyuk! UA tabik pada insan2 yang senantiasa khusyuk dalam tiap solat yang dilakukan *jelez*. Bertapak lagi…utk lelaki…solat lah di masjid! Bertapak dan terus bertapak hingga ke menara yang membawa kita lebih dekat dengan Tuhan. UA pasti semua tahu kan..? Bila kita dekat dengan Tuhan kita dapat apa… J Tak susah pun nk jadi solehah sebenarnya. Pilihan dah ada di depan mata…rumahtangga bahagia-derita, live hell-live well, syurga-neraka…..You choose! Dan…change for good..x rugi pun kan…?

Panjang pulak entry kali ini. Maaflah klu UA banyak melalut. Apa pun yang baik ambil la..buat bekalan..yang buruk tinggalkan buat pengajaran. Doakan UA ya… J

No comments: